• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Martin van den Brink lekker op tijd aan een biertje

Geschreven door Natascha Kayser.

Doordat hij mooi op tijd klaar was met de vierde etappe van de Libya Rally, kon Martin van den Brink lekker genieten van een welverdiend koud biertje in het bivak bij Foum Zguid. Van den Brink finishte als zevende, ruim een uur achter Alex van Ginkel, en staat in het klassement van de motoren na vier etappes achtste.

Contact was vandaag een beetje lastig, doordat het bereik in het bivak erg slecht is, maar Van den Brink liet weten dat hij een goede dag had en tevreden is met het resultaat. Van zijn afstap in de derde etappe had hij weinig last meer gehad.

De etappe van Zagora naar Foum Zguid begon met een technisch, vaak trialachtig deel en eindigde met een duinenstrook van 30 km en Lac Iriki, een uitgestrekt zoutmeer. De motorrijders hadden, doordat ze als eersten starten, nog niet veel last van de opstekende wind die de deelnemers in de auto’s en trucks uiteindelijk al het zicht zou ontnemen. 

Afstap van 3 meter met de motor ‘niet zo fijn’

Geschreven door Natascha Kayser.

Met de truck maakte Martin van den Brink in de Dakar al kennis met een afstap van 3 meter. Vandaag deed hij dat in de derde etappe van de Libya Rally met de motor. En dat was, vertelde Van den Brink met gevoel voor understatement, ‘niet zo fijn’. Ondanks zijn letterlijke misstap reed Van den Brink een goede etappe en kwam hij (naar schatting) ongeveer als zesde over de finish in Zagora.

Eerste dag op de motor bevalt Martin van den Brink goed

Geschreven door Natascha Kayser.

De eerste etappe van de Libya Rally zit er op en trucker-op-de-motor Martin van den Brink leverde een uitstekende prestatie door ergens rond de zesde plaats (uitslag nog niet bevestigd) binnen te komen. Zijn debuut op de motor was Van den Brink goed bevallen, ondanks de dikke armen en een probleempje met de ontluchting waardoor hij een aantal keren moest stoppen.

De etappe van Fes naar Boudnib leidde de deelnemers in twee delen door het Atlas-gebergte. De motorrijders moesten al vroeg aan de bak: om kwart over vier begonnen zij aan de liaison naar  de start van de proef. In het vroege ochtendgloren en bovendien in een regenbui was dat geen pretje.

Alex van Ginkel was degene die de proef opende, Van den Brink startte als achttiende. “De eerste 10 kilometer moest ik heel erg wennen”, vertelde hij na afloop. “Het roadbook is voor een motorrijder te gedetailleerd. Iedere meter staat er zo ongeveer in. Het was even zoeken naar een tussenvorm van op zicht rijden en op langere notes.”

Martin van den Brink ‘helemaal op’

Geschreven door Natascha Kayser.

De tweede etappe van de Libya Rally was met 30 kilometer duinen op het eind een pittige. Martin van den Brink kwam dan ook gesloopt aan in het bivak bij Kasbah Yasmina, aan de rand van de Erg Chebbi. “Ik ben helemaal op”, bekende Van den Brink.

Het duinen rijden met de motor is toch wel wat anders dan met de truck, merkte hij al snel. “Recht naar boven lukte niet altijd. Dan ben je bijna boven, moet je dat ding weer omkeren en opnieuw beginnen. Knap vermoeiend. Ook over de kam rijden had ik nog niet eerder op deze manier gedaan. Je ziet wel veel meer op de motor. Ik heb veel geleerd.”

Martin van den Brink op de motor in Libya Rally

Geschreven door Natascha Kayser.

De Libya Rally, die vrijdagochtend in Fes (Marokko) van start gaat, is de eerste van een aantal rally’s waarin Martin van den Brink op de motor meedoet. Wees gerust, van een carrièreswitch is geen sprake. Rally’s rijden op de motor heeft een doel: beter presteren met de truck in de Dakar. “En daarnaast gewoon het plezier.”

Het plan om rally’s te gaan rijden op de motor ontstond vorig jaar, toen Van den Brink al een meedeed aan de Oost Europa Rally op de quad. Tijdens de afgelopen Dakar werd de drang alleen maar groter. “Ik heb nu zes keer de Dakar gereden, maar ik weet nog steeds niet wat navigeren is”, vertelde Van den Brink in Fes. “Navigeren doet de vent naast me. Die vertelt me waar ik heen moet, maar vaak weet ik niet goed wat ik moet zien als hij wat zegt. Ik weet te weinig en heb onderweg vaak geen idee waar we zijn. Dat wil ik graag veranderen. Ik denk dat er veel winst is te behalen als ik beter begrijp en sneller zie wat mijn navigator bedoelt, doordat ik zelf meer ervaring heb met navigeren. En dat leer je het beste op de motor.”

Youtube