Etappe 1: Vier plaatsen vooruit
Rallyteam Mammoet Rallysport heeft in de eerste etappe van de loodzware Dakar-rally in Zuid Amerika de 7e positie weten te behalen. In een korte race door de duinen wist de equipe van Martin van den Brink 4 plaatsen te veroveren. Snelle assistent en teamgenoot Martien Hol deed het hem na: hij startte als 47e, maar finishte zelfs als 29e…
Teamleider Martin laat weten erg blij te zijn met de eerste proef: “We hebben een goede proef gereden, ik ben zeer tevreden. Lekker in het zand, tussen de duinen: hier horen wij thuis!” Van technisch euvel was haast geen sprake. De coureur die vorig jaar geplaagd werd door pech onderweg laat weten dat er even sprake was van een probleem met de turbo: “maar dat mag geen naam hebben; dat is al opgelost, we konden gelukkig hard rijden zoals je ziet!”. De Harskampse bemanning van truck 511 pakte vier plaatsen winst en kon zo aardig wat russen voorblijven. Van den Brink laat weten dat dit ook voordelen heeft voor morgen: “we startten morgen als zevende: Dat scheelt al veel met inhalen, ik zie er naar uit!"
Beide tientonners hielden zich goed in de race. Van den Brink heeft volop vertrouwen in zijn machine, materiaal en zijn mensen: “De jongens hebben echt goed werk geleverd, dat blijkt vandaag weer. We hebben bijna geen werk vanavond, al lopen we zoals altijd alles even langs. Hoe dan ook kunnen we op tijd gaan slapen: morgen uitgerust beginnen is me heel wat waard!” sluit hij af.
Mede-Harskamper en snelle Assistent Martien Hol maakte ook een mooie etappe. Hij wist samen met Erwin Lagerweij en Jeroen Stevens in de cabine maar liefst 18 plaatsen naar voren te komen. Hoewel de tweede equipe van Mammoet Rallysport niet voor een goede klassering gaat, geeft de sprong in het klassement het team wel een strategisch voordeel: bij calamiteiten hoeft de eerste truck minder lang op assistentie te wachten Martien Hol met zijn tonnen aan extra materiaal.
Opmerkelijk detail in de eerste etappe was de vervijfvoudiging van de gereden tijden. Om het verschil tussen de voor- en achterhoede te vergroten besloot organisator A.S.O. dat iedere minuut verloren tijd als vijf minuten zal worden geteld. Ook werd een vlak vóór de start meegedeeld dat de maximumsnelheid voor trucks op 140 kilometer per uur is vastgesteld. In een video aan het thuisfront laten Martin en Martien weten dat de plotselinge besluitvorming hen verrast, maar dat men zich erbij zal neerleggen.
De tweede etappe van zondag 6 januari zal worden verreden in de ronde van Pisco in Peru. In tegenstelling tot vandaag is er sprake van een parcours van serieuze omvang: 242 racende kilometers zitten er tussen start en finish. De grote hoeveelheden zand zullen voor een forse uitdaging zorgen voor eerste navigator Peter Willemsen… Er zijn weinig contrasten aan de horizon, wat navigatie erg lastig zal maken. De eerste uitvallers in de zwaarste rally ter wereld zullen naar verwachting in deze etappe gaan vallen, anderen kunnen forse tijdstraffen verwachten… Hoe het klassement er na etappe twee uitziet is nog afwachten, maar vooralsnog is Mammoet Rallysport nog volop aanwezig in Dakar 2013!
{phocagallery view=category|categoryid=39}