• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Etappe 3: Strijdvaardig voor vierde etappe

Geschreven door Super User.

De Dakar-rally bezorgde team Mammoet Rallysport dinsdag een aantal technische uitdagingen, die zouden resulteren in een vertraging van 20 minuten in een zware derde etappe. Desondanks laten de Harskampers weten morgen het gas weer diep in te willen trappen…

We spraken ditmaal met monteur Erwin Lagerweij, die tijdens het bijtanken van de truck én de bemanning even tijd vond om het thuisfront in te lichten. Hij benoemt dat de problemen dinsdag al vrij snel ontstonden: “door de extreme temperaturen liep de temperatuur in de linker-achterband op tot 106 graden, we hebben toen besloten kalm aan te doen”. De pittige etappe was echter nog niet klaar met trucknummer 510… Door de grove ondergrond klapte er tussen het tweede en derde checkpoint een luchtbalg die de voorvering deels opvangt. De reparatie konden coureur Martin, monteur Erwin en navigator Peter zelf uitvoeren, maar kostte het team toch twintig kostbare minuten. “Je kunt dan wel doorrijden, maar zo’n probleem komt altijd bij je terug. Het is dan het beste om het gelijk aan te pakken”, legt van den Brink uit.

 

Na de snelle reparatie trapte de Harskamper zijn laarzen tot ver onderin de cabine, waardoor de brullende tientonner snel kilometers maakte. De geplande inhaalslag bleef echter uit: Een aantal rallyrijders weigerde de vuurrode mammoettruck voorbij te laten gaan, ondanks het veelvuldige gebruik van de “sentinel”: een soort claxon die in het oor van de coureurs klinkt. “Jammer”, reageerde van den Brink, die verder aangeeft dat de etappe hoe dan ook pittig was. Omdat de rally nog in een vroeg stadium verkeerd, laten de mannen de gezichten er niet bij hangen. “De truck is nog steeds erg goed, en in de cabine verloopt het super!”, noemt Lagerweij. De monteur zal tot diep in de nacht samen met zijn Nederlandse collega’s de oorzaak proberen te achterhalen van de verhoogde temperatuur in de achterband.

Het uithoudingsvermogen en het geduld van de mannen is dinsdag flink op de proef gesteld, maar verhoogt de motivatie bij het gehele team: “We gaan er morgen weer vol gas tegenaan!”, besloot teamcaptain Martin strijdvaardig aan de telefoon.

De vierde etappe van woensdag 4 januari zal beide Ginafs van San Juan naar Chilecito brengen. De verbindingsroute van 424 kilometer zal aardig wat inspanning vergen, maar dat is nog niets in vergelijking met wat hen in de etappe te wachten staat… De 326 kilometer tellende special zal gekarakteriseerd worden door opnieuw een grote hoeveelheid rivierbeddingen en kleine obstakels. Etappe 4 zal naar verwachting de helft van de equipes uitschakelen voor de eindoverwinning. Een spannende dag dus voor zowel team als de thuisblijver!

Youtube