Etappe 5: Voorzichtig optimisme bij afscheid Argentinië
De mannen van Mammoet Rallysport beleefden vandaag eindelijk een rustigere dag na het tumult van de afgelopen dagen. Die rust was overigens ook verplicht: het bandenaflaat-systeem bleek defect en wordt nu vervangen. Coureur van den Brink kan echter weer lachen: het drietal hoefde voor het eerst sinds dagen niet uit te stappen tijdens de special…
Het thuisfront had vandaag een andere Martin aan de lijn als gisteren. Op de laatste video op de website van Mammoet Rallysport is duidelijk de ergernis en verbolgenheid in het gezicht van de sportman te lezen, na de manco’s met de aandrijflijn. Donderdag was een betere dag: de coureur kon zijn positie in het klassement behouden en reed haast zonder problemen.
Inmiddels is het team van monteurs rondom van den Brink achter de oorzaak van de schommeling in de bandentemperatuur. Vocht en water hebben kortsluiting in het elektronische circuit van het banden-aflaatsysteem veroorzaakt. Dit ingenieuze systeem zorgt ervoor dat tijdens het rijden de bandenspanning afgesteld kan worden op snelheid en ondergrond, maar dus ook op temperatuur. Zo kan maximale grip gegarandeerd worden: het mulle zand vraagt immers een lagere bandenspanning dan een geasfalteerde weg. Gelukkig is er dankzij Ginaf Rally Service een nieuw exemplaar van het circuit opgedoken, wat de monteurs in de nacht gaan vervangen. Dit belooft op voorhand een technische uitdaging te worden, die een aanzienlijk deel van de nacht zullen vragen…
Omdat de bandenspanning nu handmatig moet worden ingesteld, heeft de equipe het rustig aan gedaan vandaag: “We konden echt zoveel harder, maar als de banden het niet houden, moet je uitstappen en ben je zeker tien minuten bezig met het instellen van die banden. Die tijd wilde ik niet riskeren”, legt van den Brink uit.
Martin benadrukt de helpende hand die vandaag werd uitgestoken door Rally Team Smink. Jos Smink, Peter Nieuwenburg en Peter Stijkel lieten het gevaarte van de Harskamper passeren, en hebben vervolgens als achterhoede gefungeerd. Mocht er iets gebeuren rondom het aflaatsysteem, zou ons drietal gelijk versterking in de vorm van team Smink krijgen. Coureur van den Brink laat nadrukkelijk weten hier zeer dankbaar voor te zijn.
Ook Martien Hol had het tempo er goed inzitten vandaag. De assistent van Martin van den Brink behaalde 32e positie, waardoor beide trucks nu relatief dicht bij elkaar zitten. Via sms liet hij weten dat alles goed is gegaan, maar dat het wegdek de mannen goed door elkaar heeft geschud: “We hebben echt de hele dag in die auto zitten rammelen!” Ook hij laat weten optimistisch te zijn en erg te genieten van deze onvergetelijke ervaring.
Op 6 januari zal de Dakar Argentinië voor 2012 vaarwel zeggen, en haar intocht in Chili maken. Een verbindingsroute van 394 kilometer zal op grote hoogte de grenzen doorkruisen, waardoor de special van 249 kilometer in Chili verreden wordt. Hierbij zullen de deelnemers gelijk worden geconfronteerd met de forse duinen van Copiapo, die inmiddels niet meer weg te denken zijn uit de Dakar. Juist in dergelijke omstandigheden zullen de Ginafs naar verwachting erg goed presteren, en de nodige tijdwinst weten te boeken.