• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Martin van den Brink nestelt zich weer in top tien

Geschreven door Enrico van de Craats.

 RM 14 01 0044 small

Pascal de Baar ook zonder problemen binnen

Martin van den Brink heeft ook in de elfde etappe van de Dakar Rally de truck van Renault in de top tien geparkeerd. In de rit van Salta naar Termas de Rio Hondo eindigde de Harskamper naar volle tevredenheid als achtste.

Pascal de Baar maakte de sportieve vreugde in het team van Mammoet Rallysport nog iets groter door zonder achterwiel-aandrijving, maar ook zonder grote problemen de finish te bereiken. De Baar werd 24e.

,,Lekkere racedag met veel driften''

,,Het was een lekkere racedag,'' aldus een enthousiaste Martin van den Brink, direct na afloop van de 194 kilometer lange special stage. ,,Het was een leuke proef met veel mogelijkheden om te driften en vol gas te rijden. We hebben op 90% gereden en dat ging uitstekend. De truck is gelukkig heel gebleven.''

Het enige probleem dat de equipe van Mammoet Rallysport parten speelde was een leeglopende band. ,,Links achter hadden we een lekke band. Richard bleef constant proberen om de druk op de band te houden. Maar verder dan 2 bar kwamen we niet. In de snelle rechter bochten konden we iets minder driften. Als de band te zacht is gaat de truck glijden. De overige banden hadden 4 bar en dat ging perfect.''

De Renault-truck met startnummer 513 moest in de etappe, die voor Van den Brink 2 uur 12 minuten en 8 seconden duurde, slechts 3.57 toegeven op winnaar Hans Stacey. ,,Ik ben dan ook dik tevreden. Zeker omdat we moeiteloos dit tempo konden rijden en daarmee ook de truck konden sparen.'' In het algemeen klassement schoof Van den Brink op naar de 15e positie. De achterstand op nummer 14, de Tsjech Tomas Vratny in een Tatra, bedraagt iets meer dan 26 minuten.

Op tijd in het bivak

Voor Martin van den Brink, Peter Willemsen en Richard Mouw volgde na de klassementsproef nog een ritje van 142 kilometer naar het bivak in Termas de Rio Hondo. De pleisterplaats na de elfde etappe is ingericht in de omgeving van het nieuwe en uiterst moderne racecircuit. Voor de mannen van Mammoet Rallysport komt de vroege terugkeer in het bivak als geroepen. Rond 16.30 uur plaatselijke tijd (20.30 uur in Nederland) konden de rallyrijders de truck aan de monteurs overhandigen. ,,Heerlijk om een keer op tijd binnen te zijn,'' aldus Van den Brink. ,,We hebben tijd om een beetje bij te komen en vooral om een beetje extra aandacht aan de truck te geven. We moeten er nu echt alles aan doen om de finish te halen. We zijn er heel dicht bij.''

Dat geldt ook voor Pascal de Baar, Wouter de Graaf en Martin Roesink. Donderdagmiddag liet De Baar vanuit Argentinië nog weten de proef met enige angst tegemoet te zien. Het verwachte 'billenknijpen' viel achteraf alleszins mee. ,,De proef was ook wel goed te doen zonder achterwiel-aandrijving,'' zo vertelde Martin van den Brink. Pascal onderstreepte die woorden door op een prima 24e positie te finishen.

Voorlaatste krachtproef

Vrijdag wacht de Mammoet Rallysport-formaties een 'ritje' naar Rosario, De verbindingsroute is totaal maar liefst 726 kilometer. De klassementsproef telt 298 kilometers. Van den Brink vertrekt even na 15.30 uur (Nederlandse tijd) als achtste. Pascal de Baar zal net voor 16.00 uur aan de voorlaatste krachtproef beginnen.


Tekst: Berry Kamphorst
Foto's: Rally Maniacs en Maindru

Youtube