Nieuw hoofdstuk voor Mammoet Rallysport
Martin en Mitchel van den Brink vormen uniek team in Dakar Rally
HARSKAMP - Martin van den Brink begint morgen aan een nieuw hoofdstuk in zijn imposante carrière als deelnemer aan de Dakar Rally. De ervaren rallyrijder wordt in Saoedi-Arabië geassisteerd door zijn zoon Mitchel. ,,Natuurlijk ben ik trots. Maar bovenal ben ik trots op het hele team. Dat we dit samen voor elkaar hebben gekregen. Het tekent de saamhorigheid en de wilskracht van Mammoet Rallysport.’’
Voor Mitchel is het van belang om ervaring op te doen. ,,Hij moet de rally uitrijden.’’ Voor Martin en zijn co-piloten ligt de lat iets hoger. ,,Wij willen in de top tien eindigen.’’
,,We zijn blij dat de rally op deze goed georganiseerde wijze kan doorgaan.'' Het team van Mammoet Rallysport heeft alle vertrouwen in de organisatie van de Dakar Rally. Zaterdag begint de 'zwaarste rally ter wereld' met een proloog. Martin begint in Saoedi-Arabië aan een nieuw hoofdstuk in zijn grote rallyboek. De ervaren teameigenaar uit Harskamp heeft, met zoon Mitchel als tweede rijder in zijn formatie, een dubbele ambitie. ,,Het doel is dat zowel Mitchel als ik de medaille mogen ophalen. Daarnaast blijft de top tien het doel voor mij.''
Voor Martin is het doorgaan van de ‘moeder aller rally’s’ in het Midden-Oosten geen grote bijzonderheid. Meer een bevestiging van wat hij al lange tijd dacht. ,,Natuurlijk ben ik blij dat het evenement op deze goed georganiseerde wijze door kan gaan. Eerder dit jaar zag ik dat bijvoorbeeld alles rond de Formule 1 en de Tour de France ook goed geregeld was. Die wedstrijden gingen ook gewoon door. De ASO is naast organisator van de Tour ook organisator van de Dakar Rally. Zij hebben via de Tour veel kennis verzameld. Daardoor had ik er alle vertrouwen in dat het door kon gaan.''
‘Voldoet aan alle voorwaarden’
Volgens de 50-jarige Harskamper is er geen reden om aan de veiligheid te twijfelen. ,,De ASO voldoet aan alle voorwaarden van het ministerie van volksgezondheid en sport. Daarnaast hecht Saoedi-Arabië veel waarde aan het laten doorgaan van de rally. Er zijn strenge regels opgesteld. We moesten na aankomst in quarantaine en er wordt een bubbel gecreëerd. Na aankomst in Jeddah moest iedereen in het appartement blijven en na twee dagen volgde een nieuwe test. Als je op 31 december negatief werd getest kon je naar de haven om de auto's op te halen.''
De Dakar Rally van 2021 is de tweede aflevering in Saoedi-Arabië. ,,Het is goed bevallen vorig jaar. De organisatie staat als een huis. De mensen zijn erg gedisciplineerd en het enthousiasme is groot. Er zijn goede wegen en voor de rally is er veel zand. Ik ben zeker goed te spreken over de organisatie. Na tien jaar Zuid-Amerika is het wel iets anders als het gaat om de beleving. In Argentinië, Bolivia, Chili en Peru is de autosport ongekend populair. De aanwezigheid van die tienduizenden fans missen we wel. Door de veiligheidsmaatregelen is er nu sowieso geen publiek bij de start en finish.''
Sherpa vervangen voor een fronttruck
Voor de ervaren coureur uit Harskamp, die aan zijn dertiende Dakar Rally begint, bestaat het nieuwe epistel in het Dakarboek uit twee delen. Martin gaat in deze editie niet van start in de inmiddels vertrouwde Renault Sherpa. De truck met 'de neus' is vervangen voor een traditionele 'fronttruck'. Het tweede deel van het hoofdstuk legt echter nog meer gewicht in de schaal. Van den Brink wordt in de race voor de vrachtwagens namelijk ondersteund door zijn zoon. Mitchel van den Brink (18) is als debutant de jongste rijder ooit in de fameuze rally. ,,Het is heel bijzonder dat Mitchel de tweede truck van ons team bestuurt. Ik heb alle vertrouwen in hem. Hij is in principe onze snelle assistent, maar we leggen geen druk op zijn schouders. Het belangrijkste is dat hij ervaring opdoet. Hij moet de rally uitrijden om die ervaring mee te pakken. Mitchel heeft de steun van Richard Mouw en Wilfred Schuurman. Zij hebben de nodige ervaring en technische kennis. Ik heb alle vertrouwen in dit trio. Het mooiste is als Mitchel en ik met onze co-piloten de medaille mogen ophalen.''
‘Niet uitvoerig getest’
Op het sportieve vlak is het voor Martin van den Brink nog 'even afwachten' wat de mogelijkheden zijn. De Renault C460 is door de coronabeperkingen niet uitvoerig getest. Toch heeft Martin vertrouwen in de truck met de 'platte voorkant'. ,,We hebben drie dagen getest. Meer mogelijkheden waren er niet. In de basis is de truck goed, maar we zullen ongetwijfeld tegen 'kinderziektes' aanlopen. Ik denk dat we op het parcours in Saoedi-Arabië beter uit de voeten kunnen met de 'fronttruck' dan met de Sherpa. Een platte voorkant is een voordeel in de duinen. De 'neus' geeft weer een beter en veiliger gevoel als het parcours vooral gaat over de snelle paden in bosrijke gebieden zoals in Zuid-Amerika. In Saoedi-Arabië is veel meer zand en rijden we vaker door de duinen.''
Martin wil geen voorspelling wagen wat betreft zijn klassering. ,,Top tien blijft het doel, laten we daar duidelijk over zijn. We kunnen het wat snelheid en navigatie betreft ook. Dat hebben we bewezen in het verleden. Maar handhaven in de top van het klassement heeft weer te maken met betrouwbaarheid en continuïteit. We hebben voldoende getraind om fysiek sterk genoeg te zijn. Via fitness, zwemmen, mountainbiken en motorcrossen zijn Mitchel en ik fit genoeg. We hebben er alles aangedaan.''
‘Saamhorigheid is de kracht van Mammoet Rallysport’
Het vertrouwen van Martin in zijn manschappen van Mammoet Rallysport is groot. ,,De Volvo van Mitchel is in eigen beheer gebouwd. In Harskamp zijn zo'n tien monteurs maanden bezig geweest. Ondanks alle hindernissen tijdens de coronacrisis zijn we erin geslaagd om de truck klaar te stomen voor de Dakar Rally. Ik heb veel bewondering voor al die mannen uit ons team, die dat hebben geklaard. Het tekent de saamhorigheid en het is de kracht van Mammoet Rallysport.''
Maar niet alleen de technische mensen in zijn team verdienen de waardering. ,,Ook op andere vlakken achter de schermen is er keihard gewerkt. Het is echt heel erg moeilijk geweest om het financiële plaatje rond te krijgen. Ik ben dan ook zo ontzettend blij met de groep van 140 sponsoren, die ons team ook in dit voor iedereen moeilijke jaar nog steunen. Dat zegt ook iets over het vertrouwen dat ze in ons hebben. Zij geloven in ons team, maar dat doen ze feitelijk al tien jaar. We hebben vooral lokale en betrokken relaties. We kennen de ondernemers persoonlijk en zij kennen ons. Daarin schuilt een belangrijk deel van onze kracht.''
'Ik moest zelf voor het budget zorgen'
Wie denkt dat Mitchel van den Brink in een gespreid bedje terecht is gekomen slaat de plank finaal mis. ,,Ik ben blij met deze kans. Natuurlijk is het belangrijk dat je vader ook de passie deelt. Maar ik heb er ook veel zelf voor moeten doen en gedaan,'' zegt de 18-jarige debutant. ,,Mijn vader zei: je mag mee als je zelf het noodzakelijke budget voor de assistentietruck bijeen brengt.''
Mitchel van den Brink, die in 2019 als co-piloot van vader Martin ook al de jongste deelnemer ooit in de Dakar Rally was, trok vervolgens zijn eigen plan en trok de stoute schoenen aan. ,,Ik heb videopresentaties gemaakt. Zowel een algemene als een video speciaal voor de afzonderlijke bedrijven. In totaal heb ik bij ongeveer dertig partijen aan tafel gezeten. Ik heb veel leuke reacties gekregen. Het was bovendien heel leerzaam. Uiteindelijk heb ik ruim twintig partijen gevonden die iets konden doen. Iedereen heeft zijn eigen reden om te helpen. Ja, ik denk dat de gunfactor een grote rol speelde. Ik ben ook heel blij met Mammoet Toys als hoofdsponsor. Voor Mammoet een mooie gelegenheid om dit onderdeel via een jonge coureur te promoten.''
‘Finish halen is het hoofddoel’
De 18-jarige debutant weet wat er van hem wordt verwacht. ,,Ik moet zo dicht mogelijk achter mijn vader blijven en de rally uitrijden. De finish halen is het hoofddoel. Ik heb geen angst voor de duinen in Saoedi-Arabië. Het is wel spannend. We gaan op onze eigen manier door die heftige duinen. Onze truck heeft bijvoorbeeld 300 pk minder dan de truck van mijn vader. We zullen op onze eigen manier veilig en vloeiend door de duinen proberen te komen. Ik heb de afgelopen jaren veel geleerd van mijn vader. Ik heb met Richard Mouw en Wilfred Schuurman twee ervaren mannen bij me. Ze zijn super gemotiveerd en hebben beiden heel veel aan de truck gewerkt. Richard weet inmiddels wel hoe het spelletje werkt en Wilfred is super handig. We zullen ook andere teams helpen waar dat mogelijk is. Die keuze maken we ter plaatse. Het is nu vooral belangrijk om veel ervaring op te doen en te genieten van onze deelname aan de Dakar Rally 2021.''
Het team van Mammoet Rallysport is begin deze week met 17 mannen neergestreken in Jeddah. De brigade uit Harskamp telt naast twee rallytrucks ook drie servicetrucks (ingericht met alle mogelijke reservematerialen en enkele slaapplaatsen) en twee persauto's om de overige teamleden van bivak naar bivak te vervoeren. Na de proloog over 11 kilometer, waar de uitslag bepalend is voor de startvolgorde van de eerste etappe, beginnen de rallyteams morgen aan de eerste etappe.
'De route wordt afwisselend en uitdagend, met veel navigatie, maar ook veel zand,' zo liet de organisatie weten. De gemiddelde snelheid zal drastisch omlaag gaan ten opzichte van de vorige editie. De etappes 7 en 8 vormen de marathonetappe. Op die dagen is assistentie niet toegestaan en moeten de voertuigen in een parc fermé worden gezet.
De openingsdans gaat zondag van Jeddah naar Bisha. De lengte van de etappe is 622 kilometer en 277 daarvan worden op snelheid gereden en vormen zo de eerste klassementsproef.
Tekst: Berry Kamphorst
Foto: Rallymaniacs