• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Van den Brink vaart andere koers

Geschreven door Berry Kamphorst.

 

Rallyrijder Martin van den Brink is een andere weg ingeslagen. De nieuwe koers van de Harskamper moet leiden naar de lang gekoesterde wens om een topprestatie in de Dakar Rally te realiseren. Van den Brink maakt inmiddels deel uit van het team van de Duitser Mario Kress. Het in Tsjechië gevestigde MKR Adventure moet de basis vormen voor een sportief succes. ,,Het is een project voor drie jaar,'' aldus Martin van den Brink, die door de opmerkelijke overstap afscheid neemt van GINAF. ,,Ik heb veel aan GINAF te danken, maar nu kies ik een andere weg.''

Door Berry Kamphorst

Dakar Truck

Martin van den Brink heeft inmiddels zes optredens in de Dakar Rally achter zijn naam staan. Door uiteenlopende redenen slaagde hij er niet om zijn doel, een toptien klassering, te bewerkstelligen. ,,Een crash in 2010 en een combinatie van technische problemen hebben gezorgd dat we niet in de toptien zijn geëindigd. De GINAF is absoluut in staat om in de toptien te eindigen. In Zuid-Amerika is echter ook duidelijk geworden dat we een lichtere truck moeten hebben.''

Van den Brink probeerde het de laatste drie jaar met een eigen team. ,,We hebben de truck wel ontwikkeld en aangepast, maar het bleek niet goed genoeg. Dat heeft men bij GINAF ook onderkend en daar zijn ze nu ook volop bezig met het ontwikkelen van een lichtere racetruck.''
Tijdens de Dakar Rally 2014 kwam Martin van den Brink in contact met de Duitser Mario Kress. ,,Pascal de Baar, die in ons team reed, was uitgevallen en reed een week lang mee met de serviceploeg van de Tsjech Ales Loprais. Van het één kwam het ander en na de Dakar Rally kreeg ik een uitnodiging om in Praag te komen kijken en te praten. Dat heeft uiteindelijk tot deze overeenkomst geleid.''
De verbintenis van Van den Brink en Mario Kress is vrij eenvoudig. ,,Voor een bepaald budget doe ik mee in het project. MKR Adventure bouwt de rallytrucks en Pascal de Baar en ik rijden de trucks in de Dakar Rally 2015. Het was voor mij van belang dat mijn hoofdsponsors Mammoet en Eurol achter het plan stonden. Toen bleek dat zij ook enthousiast waren en het project financieel ondersteunden, is alles in gang gezet.''
Dat resulteerde in een volledig nieuwe rallytruck die in juli getest kon worden. ,,We hebben nu een Renault truck met een Volvo D13 motor. De truck weegt 8500 kilo. Dat is het minimum gewicht. De GINAF waar ik mee reed woog tien ton. Naast de steun van Renault Frankrijk hebben we ook volledige ondersteuning van ZF Duitsland, assenfabrikant Meritor uit Amerika en Öhlins uit Engeland. De 13 liter motor is voorzien van dieselkoeling. ZF levert de volledig automatische versnellingsbak. Ik heb inmiddels de eerste testen achter de rug. Het is prettig om niet meer te hoeven schakelen. Je kunt de handen aan het stuur houden en dat is beter voor de concentratie en je kunt veel beter corrigeren. Uit onderzoeken is gebleken dat we tijdens een Dakar-etappe 5000 schakelhandelingen verrichten. Overigens heeft GINAF de eerste stappen gezet om met een automatische versnellingsbak te rijden. Zij zijn de voorlopers in deze technische ontwikkeling.''

Voor de 44-jarige Harskamper is er veel veranderd. ,,Het is wel even wennen. Het geeft een apart gevoel. Als we gaan testen geef ik aan wat er moet veranderen en dat wordt dan ook geregeld. Ik voel me een fabriekscoureur met heel veel steun van specialisten.''
Van den Brink heeft veel vertrouwen in teambaas Mario Kress. ,,Hij heeft bewezen goede trucks te kunnen bouwen voor het truckracen. Nu wil hij een winnende rallytruck ontwikkelen. We hebben bewust gekozen om voor drie jaar te tekenen. Dit jaar is de truck gebouwd en willen we de Dakar Rally uitrijden. Daarna moet de truck verder ontwikkeld worden en hopelijk hebben we dan in de Dakar Rally van 2017 een truck die mee kan doen voor de topklasseringen.''
Maar ook in de komende rally wil Van den Brink zich niet verstoppen. ,,Uitrijden is het doel. De finish halen is al een hele opdracht op zich. Daarnaast hebben we wel de ambitie om dagelijks in de toptien te rijden.''
Vanaf juli is Van den Brink met enige regelmaat in Slowakije om de nieuwe Renault aan de tand te voelen. ,,In juli stond de truck volgens afspraak klaar. We hebben toen drie weken getest. Nu ga ik twee keer per maand naar de fabriek in Praag en naar Slowakije om te testen.'' Voor de ondernemer uit Harskamp is er in dat opzicht ook veel veranderd. ,,Met ons eigen team was ik veel drukker met regelen en organiseren en hadden we alle tijd nodig om de trucks te prepareren. Nu heb ik veel meer tijd om te rijden. Ik heb nog nooit zo veel kunnen rijden in de aanloop naar de Dakar Rally. Ja, dat geeft een goed gevoel.''
De fabriekscoureur kijkt uit naar de komende rally's. ,,Ik ben heel blij met deze stap. Het is een nieuwe uitdaging en het geeft mij heel veel rust. In deze positie hoef ik bijvoorbeeld niet meer bang te zijn om iets kapot te rijden. Als amateurteam ben je altijd bezig om de sportieve en financiële balans in de gaten te houden. Alles wat kapot gaat moet namelijk wel betaald worden. Nu is dat allemaal afgedekt en weet ik waar ik aan toe ben. Ik denk dat het financiële aspect ook voor rust zorgt tijdens de rally.''
Als voorbereiding op de Dakar Rally 2015 komt Van den Brink in oktober in actie in Marokko. ,,Pascal en ik rijden de Libya Rally. Dat is een serieuze test voor de Dakar Rally. In Zuid-Amerika is Pascal de Baar de snelle back-up voor ons. Hij heeft exact dezelfde truck. Ik heb heel veel vertrouwen in het team van Mario Kress. Tot nu toe hebben ze alles waargemaakt wat ze hebben beloofd. Dat geeft mij nog meer vertrouwen in het hele project.''
Martin van den Brink kijkt op het sportieve vlak ook uit naar de strijd met de GINAF-teams. ,,De strijd tegen GINAF wordt een nieuwe sportieve uitdaging. Ik heb veel te danken aan Wuf en Edwin van Ginkel. Maar ik ga er alles aan doen om ze in de wedstrijd te verslaan.''

Team Mammoet / MKR Adventure
Martin van den Brink vormt in de Dakar Rally een equipe met navigator Peter Willemsen en monteur Richard Mouw. ,,Met Peter heb ik een goed gevoel. In de Dakar Rally is ervaring heel belangrijk. We rijden al vijf jaar samen. Ik kan op hem vertrouwen.''
De formatie van de snelle back-up bestaat uit Pascal de Baar, Wouter de Graaf en Martin Roessink. ,,Pascal heeft veel ervaring en kan verschrikkelijk goed rijden. Ik heb alle vertrouwen in zijn capaciteiten als snelle assistent.''
Naast de rallyrijders bestaat het team uit een assistentieploeg. ,,We nemen een 6x6 assistentietruck mee. Die wordt bezet door drie monteurs. David Middelman, Jack Veldhuis en Tonnie van Schaik.''
Voor extra assistentie in het bivak maakt het team gebruik van een persauto. ,,Daar zitten teammanager Steven van de Craats, fysiotherapeut Klaas Staal, monteur Aart Brouwer en Jan-Willem van de Brink in.''
Naast de eigen vertrouwde monteurs heeft het team de beschikking over zes monteurs uit Tsjechië. ,,De technische leiding is in handen van Mario Kress en zijn mannen. Onze monteurs zorgen voor de ondersteuning. Ze zijn inmiddels in Praag geweest voor een technische opleiding.''

Youtube