‘We hebben alles gedaan om de truck te sparen’
Eerste deel marathon-etappe vroegtijdig afgebroken
SHUBAYTAH - Het eerste deel van de marathon-etappe is voor de meeste rijders een ‘makkie’ gebleken. De etappe werd vroegtijdig afgeblazen. Een zandstorm maakte verder rijden onmogelijk. Martin van den Brink bracht de Renault Sherpa als vijftiende aan de finish. ,,We hebben uiterst voorzichtige gereden. We doen alles om de truck te sparen. We willen finishen.’’
Voor Martin van den Brink en zijn co-piloten Wouter de Graaff en Mitchel van den Brink is ‘de grote overlevingstocht’ begonnen. In het eerste deel van de marathon-etappe had de equipe uit Harskamp het strijdplan al snel klaar. ,,Er is voor ons niets meer te winnen. We kunnen alleen veel verliezen door nu de truck kapot te rijden en zodoende niet aan de finish te komen. We willen in deze editie naar het finishpodium en de échte medaille ophalen.’’
Na de negende etappe hadden de monteurs gisteravond en vannacht hun handen vol om de Renault weer op te lappen. ,,De serviceploeg heeft fantastisch werk geleverd,’’ aldus een tevreden Martin na afloop van de tiende etappe. ,,Er is tot vanochtend 8.00 uur aan de truck gewerkt. Het was erg koud in het bivak, maar de monteurs hebben zich staande gehouden en de truck waar mogelijk weer als nieuw gemaakt. Ik ben daar heel blij mee.’’
‘Geen problemen gehad en geen schade’
De etappe van woensdag (van Haradh naar Shubaytah over 534 kilometer) werd na 345 kilometer gestaakt. ,,als de helikopters niet meer de lucht in kunnen dan kunnen we niet meer racen. Dus het is logisch dat de proef werd gestopt.’’ Voor de etappe uitslag telde de stand na vier controlepunten. Na 223 kilometer vond de formatie van Mammoet Rallysport zich terug als vijftiende op de ranglijst. De achterstand op winnaar anton Shibalov was ruim 21 minuten. ,,Ik ben tevreden. We hebben geen problemen gehad en er is geen schade. Als we straks in het bivak zijn kunnen we alles controleren en daarna rusten. Morgen gaat de marathon-etappe verder.’’
Volgens de 49-jarige Harskamper is het plan voor donderdag gelijk aan dat van vandaag. ,,We gaan geen gekke dingen doen. Als we alles uit de kast halen dan doen we misschien mee voor een plaatsje in de top vijf of top tien van de etappe. Maar de kans op schade en ongelukken is dan ook veel groter. Wij kunnen het ons nu niet meer veroorloven om veel kapot te rijden. MKR, de leverancier van de truck en verantwoordelijk voor het onderhoud, heeft namelijk niet heel veel onderdelen meer op voorraad. We moeten daarmee dealen en kiezen eieren voor ons geld.’’
‘Die ‘gouden’ medaille is onze missie’
Martin, Wouter en Mitchel zijn uit het juiste race hout gesneden. Het trio van Mammoet Rallysport weet echter dat er nu andere prioriteiten gesteld worden. ,,We zijn coureurs en willen altijd winnen en zo hard mogelijk rijden. Maar ook morgen gaan we hetzelfde recept hanteren. We willen ongeschonden naar het bivak in Haradh. Daar kunnen de monteurs de laatste werkzaamheden verrichten om de laatste etappe van vrijdag af te ronden. Wij hebben slechts één doel: de finish halen in het normale klassement van de Dakar Rally. Die gouden medaille is onze missie. Ik vind dat niet alleen voor ons als rijders van belang, maar ook en misschien nog wel meer voor de monteurs. zij hebben er alles aan gedaan om de truck in de race te houden. en dat kunnen we alleen op die manier belonen.’’
De ingekorte etappe van woensdag werd voor de verandering niet gewonnen door Karginov (die werd vijfde). Zijn Kamaz-teamgenoot Anton Shibalov nam het stokje over en won de tiende etappe. In het klassement heeft Karginov ruim 36 minuten voorsprong op zijn teamgenoot. Nummer drie Siarhei Viazovich (Maz) heeft al 1 uur en 40 minuten achterstand. Voor Mammoet Rallysport is een klassering rond de twintigste plaats weggelegd.
De elfde etappe gaat donderdag Shubaytah terug naar Haradh. De special telt dan 379 kilometer. Het tweede deel van de marathon-etappe is beslist niet eenvoudig. Er volgt een flinke duinenpartij (80 kilometer) in de woestijn met het fijnste (in de betekenis van zachtste) zand dat er te vinden is in Saoedi-Arabië. ,,We moeten behoedzaam zijn en weten wat we moeten doen,’’ aldus Martin tot slot.
Tekst: Berry Kamphorst
Foto: Marian Chytka