• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

‘We kunnen tevreden zijn voor nu’

Geschreven door Berry Kamphorst.

Martin van den Brink verzamelt ‘genoeg huiswerk’ in Dakar Rally

BISHA - ,,We kunnen niet anders dan tevreden zijn met dit resultaat.’’ Dat zei Martin van den Brink net na afloop van de elfde etappe in de Dakar Rally 2022. De mannen van Mammoet Rallysport eindigden vandaag als negende. In het algemeen klassement staat Martin zesde.

Met nog één klassementsproef voor de boeg is de 51-jarige Harskamper hard op weg om zijn beste eindklassering in de Dakar Rally te behalen. De huidige zesde plaats overtreft de achtste positie van vorig jaar. ,,Ik ben vooral tevreden dat we, op één dag na toen we twaalfde waren, iedere dag in de top tien zijn gefinisht.’’

In de etappe over 346 kilometer rond Bisha hadden Martin van den Brink, Peter Willemsen en Bernard der Kinderen het niet echt eenvoudig. ,,We hadden een probleem met de rechter voorband. Die liep steeds leeg tot 0 bar. We moesten dan snelheid minderen om de band weer op te pompen. Bernard heeft de hele dag niets van de proef gezien. Hij is drie uur lang bezig geweest om de band op te pompen,’’ aldus Martin over de ‘zware dag’ voor Bernard der Kinderen. De ervaren co-piloot is echter wel iets gewend. De 61-jarige truckmonteur uit Oirschot is bezig aan zijn 14e Dakar Rally. Der Kinderen reed eerder onder andere Le Dakar met Hans Stacey, Ales Loprais, Ton van Genugten en Marcel van Vliet. Als teamgenoot van Martin van Brink heeft Bernard deze rally niet erg veel te sleutelen gehad tijdens de etappes. In het bivak bleef de veteraan echter nauw betrokken bij de technische zaken rond de Iveco Powerstar.

‘Verstand gebruiken’

Voor Martin van den Brink was de achtste plaats vandaag het maximaal haalbare. In eerste instantie leek de Dakar-expert nog achter zoon Mitchel te finishen. ,,Dat leek inderdaad zo. Mitchel heeft echter een waypoint gemist en krijgt dus straftijd. Voor ons is het prima zo.’’
Dat de Mammoet Rallysport-rijder niet als beste Nederlander eindigt is volgens Martin geen probleem. ,,We moeten ons verstand gebruiken en morgen als nummers vijf, zes en zeven op het finish podium staan. Dat is nu vooral van belang. Janus wordt vijfde en de doelstelling was ook top vijf. Ik ben tevreden met mijn beste Dakar uit de geschiedenis. We hebben veel geleerd en weten na de problemen in het begin van de rally wat we moeten doen. Voor dit moment zijn we tevreden. Met team De Rooy zijn we de eerste rijders achter de Kamaz-mannen. Wij weten wat we kunnen verbeteren en hebben voldoende huiswerk voor volgend jaar.’’
De laatste etappe brengt het rallycircus morgen op het podium in Jeddah. Op weg naar het slotakkoord wacht de deelnemers nog een proef van 164 kilometer. ,,We moeten ook op die korte proef geconcentreerd blijven. Ieder jaar valt er nog wel iemand uit in de laatste etappe, die vaak wordt onderschat.’’

‘Zwaarste dag voor mij’

Mitchel van den Brink kan de Dakar Rally 2022 ook tevreden afsluiten. De snelle assistent van Petronas Team De Rooy Iveco lijkt aanspraak te maken op een zeer verdienstelijke elfde plaats in het eindklassement. Vandaag moest de jonge trucker wel vol aan de bak. ,,Het was voor mij de zwaarste dag van de rally. We hebben echt serieuze duinen voor de wielen gekregen. We reden in het begin samen met Pascal de Baar en hebben hem later ingehaald. We verloren echter weer tijd met het zoeken naar een waypoint. Dat is niet gelukt. We krijgen daardoor nog een tijdstraf. We eindigen nu als twaalfde. Jammer van dat foutje, verder super lekker gereden. In duinen zagen we m’n vader staan. Hij had even vastgestaan. We zijn echter tevreden en kijken terug op een mooie dag.’’

Dat deed ook teamgenoot Vick Versteijnen. ,,Vandaag was voor mij zonder twijfel de zwaarste proef. We moesten de hoogste duinen over. Daar moest je goed opletten. We zagen meerdere rijders die haaks naar beneden kwamen.’’
De 36-jarige rallyrijder uit Hilvarenbeek is verder tevreden over het resultaat vandaag. De equipe van Versteijnen, Teun van Dal en Randy Smits kwam als achtste over de streep. ,,In het begin hebben we een lekke band gehad. Daarna was het tempo weer goed. later hebben we Martin nog losgetrokken. Dat heeft ongeveer 5 minuten gekost omdat het sleeptouw brak. Het laatste deel van de route bestond uit veel korte klimpaden. Het was een stuk met allemaal korte duinen. Daar konden we niet harder dan 30, 40 kilometer per uur. Het was flink werken, maar ook uitdagend. We zijn achtste en buiten de lekke band hebben we geen problemen gehad. Ik ben tevreden,’’ aldus Versteijnen, die ook de nummer acht op de ranglijst is.

Twee kapotte veerbladen

Achter de oersterke Kamaz-mannen, waar Eduard Nikolaev vandaag uitverkoren was om de etappe te winnen en koploper Sotnikov de schade beperkt hield met een derde stek achter Karginov, werd Martin Macik de beste niet-Kamaz rijder. De Tsjech werd vierde en troefde Shibalov (vijfde) af. Janus van Kasteren was opnieuw de beste Nederlander en snelste man van Team De Rooy.

De Veldhovenaar moest 24 minuten toegeven op de ritwinnaar, maar daar was een duidelijk aanwijsbare reden voor. ,,Na 60 kilometer ontdekten we dat we twee kapotte veerbladen hadden. We hebben noodgedwongen het tempo iets laten zakken. Het was verder een mooie etappe met prachtige duinen.’’
De kopman van Petronas Team De Rooy Iveco is tevreden met het eindresultaat. ,,Voor nu is dit wat er mogelijk is voor ons. Als de vier Kamaz-rijders niet uitvallen kunnen we maximaal vijfde worden. We staan vijfde dus moeten we tevreden zijn,’’ aldus Janus, die zich net als zijn teamgenoten opmaakt voor de slotdag. ,,We gaan naar de finish en moeten accepteren dat we de Kamazzen niet kunnen bijhouden, maar we zijn wel de beste van de rest.‘’

Op weg naar de Rode Zee

Morgen trekt de karavaan richting de Rode Zee. Op weg van Bisha naar Jeddah is er een verbindingsroute van ruim 500 kilometer. Halverwege wacht de laatste special stage van deze Dakar Rally. Ondanks dat er nog veel zand ligt te wachten zullen de verschillen na 164 kilometer niet heel groot zijn.




Tekst: Berry Kamphorst
Foto: Martin Macik

Youtube