Comeback met zege voor Martin van den Brink
Martin van den Brink heeft een sterke comeback gemaakt op de vaderlandse rallypaden. In de Account Software Rallysprint in Veenendaal won de rijder uit Harskamp de Groep N-categorie, goed voor een tweede plaats in het algemeen klassement. “Ik ben het rijden gelukkig nog niet verleerd. Na een paar kilometer was het ritme alweer terug. Als je dan wint is het nog eens extra genieten.”
De directeur van aannemingsbedrijf Vd Brink Harskamp in grond-, sloopverwerking, asbestsanering en zandhandel gaf na de Tank S rally in maart de voorrang aan zijn zakelijke activiteiten. “Ik heb 12 mensen in dienst. In deze economisch lastige tijden is het mijn verantwoordelijkheid om de continuïteit te waarborgen. Dan is de keuze snel gemaakt.”
Na zich 5 maanden op het ondernemen te hebben gefocust, vond Martin van den Brink de tijd rijp voor een terugkeer in de rallysport. “Veenendaal is een thuiswedstrijd. Ik wilde dan ook dolgraag starten.” Bovendien is één van Martin’s trouwe sponsors Avema Wegenbouw nauw betrokken bij deze rallysprint, onder meer als naamgever van klassementsproef 1,3 en 5.
Vanaf de eerste meters meldde de rallyrijder zich met gelegenheidnavigator Jac Gillis en de trouwe Mitsubishi Evo IX bij de snelsten. Al op de openingsproef tekende Martin van den Brink voor de derde tijd. “Het eerste deel van de proef was het aftasten, maar al na een paar kilometer vond ik het ritme terug. Met Jac Gillis klikte het ook prima: een rustige en duidelijke navigator.”
Na de eerste boucle van twee proeven concludeerde de rallyrijder dat de organisatie een boeiende rallysprint wist samen te stellen. “Deze wedstrijd kan wedijveren met de sprint in Amsterdam. De vele mooie bochtencombinaties zijn geweldig om te rijden, terwijl er ook her en der ruimte is om prachtig te driften met de auto. Echt super.”
Martin van den Brink verzoende zich in de aanloop naar de wedstrijd met een tweede of zelfs derde plaats in de Groep N-categorie, aangezien Jasper van den Heuvel ook aan het vertrok stond. “Normaliter is Jasper sneller, terwijl ik ook vernam dat de Noor Martin Stenshorn heel snel is. Maar Jasper viel uit na KP4 met koelproblemen. Ja, dan ga je opeens aan de leiding.” De Noor Stenshorn vormde in de praktijk geen bedreiging, aangezien hij in de openingsfase veel tijd verloor.
“De tweede serie proeven reden we zelfs nog een fractie harder, terwijl het parcours veel zwaarder was door het vele grint en stof wat er door de auto’s werd neergelegd.” Het resultaat mocht er zijn: twee keer een vierde tijd en twee keer een derde tijd. Martin van den Brink: “Ik ben het rijden gelukkig nog niet verleerd. We hebben de hele wedstrijd geen fout gemaakt; geen bochten gemist of ons verremd. En als je dan wint, is het nog eens extra genieten.”
Deze sprint stond voor Martin van den Brink ook in het teken van de voorbereiding op de Veenhuizen Groep Nederland Rally aanstaande 10 oktober rondom Barneveld. “Daar wil ik me van mijn beste kant laten zien. In de aanloop naar mijn thuisrally rijd ik ook nog de sprint in Amsterdam om verder in vorm te komen.”
Van den Brink Rallysport is daarnaast volop bezig met de plannen voor Le Dakar 2010. “Binnenkort komen we met belangrijk nieuws. Ik kan nog niet teveel zeggen, maar het ziet er positief uit wat betreft onze deelname.” Martin van den Brink debuteerde dit jaar in de Dakar Rally met een prachtige 12e plaats bij de trucks.
Uitslag Account Software Rallysprint:
1. Ad Smits-Bart van Riemsdijk (NL, Ford Escort Cosworth, H12) 45:53
2. Martin van den Brink-Jac Gillis (NL, Mitsubishi Lancer Evo 9, 1e klasse N4) + 0.54
3. Erik Moree-Martijn Moree (NL, Mitsubishi Lancer Evo 8, A8) +1:18
Foto's: Willem Wittenberg/RSSP