• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Uitstekende vierde plaats ondanks ‘heftig dagje’

Geschreven door Natascha Kayser.

Martin van den Brink leverde in de vijfde etappe van de Libya Rally een uitstekende prestatie door als vierde motorrijder te finishen. Dat resultaat had hij te danken aan goede navigatie en scherp opletten in een deel met veel keien, waar een paar andere motorrijders fouten maakten die tot valpartijen leidden.

Zelf maakte Van den Brink ook een flinke klapper, waar hij wel last van had, maar die geen grote gevolgen had. “Ik heb geprobeerd het tempo constant te houden”, vertelde Van den Brink in het bivak bij Icht, in het zuiden van Marokko. “Dat lukte heel aardig, maar ik maakte daarbij de fout om te ver vooruit te kijken. Na de duinen was er een vlakte van een paar kilometer, die achteraf ook nog een soort duin bleek te zijn, die ineens een meter of drie, vier naar beneden ging. Ik ging nog van het gas af, maar kon geen kant op. Ik ben het  gat in gesprongen en kwam op de wielen neer. De motor sloeg vol in de vering. Tja, ik weeg 90 kilo, dus die klap moest op een of andere manier worden opgevangen. Ik voelde mijn rug zo ongeveer knakken bij de landing en sloeg met mijn helm op de navigatie-apparatuur voorop de motor. Dat heb ik de rest van de dag wel gevoeld, hoor. Op de laatste 100 kilometer – verbinding over de weg – wist ik niet meer hoe ik moest zitten, dus ik was heel blij dat ik in het bivak was en mijn rust kon pakken.”

Van den Brink had zich eigenlijk voorgenomen om van het landschap te genieten, maar dat kwam er niet van. “In het begin zat een stuk van 50 km met alleen maar keien. Om die te ontwijken, moest je supergeconcentreerd rijden. Dan heb je geen kans om eens rustig om je heen te kijken.”

Op het laatste deel was die kans er wel. Van den Brink zag maar drie sporen voor zich en wist dat hij die moest volgen. “Daar kwamen wel de jongens die de raid rijden (buiten competitie, red) op de route, dus kwam ik een beetje in hun stof terecht. Het was al met al best een heftig dagje. Je moest zo goed opletten. Dat moet je in de truck ook, maar dan kijken er nog twee mee en heb je meer gelegenheid om te corrigeren. Op de motor ben je veel kwetsbaarder. Je kunt je geen moment van onoplettendheid veroorloven. Dat bleek maar weer eens.”

Youtube