Fransman hindert Van den Brink meer dan duinen
Een vervelende Fransman in een auto zat Martin van den Brink letterlijk dwars in de negende etappe van de Dakar 2014. Toen de auto vast kwam te staan in een duinpan, kon ook de Mammoet-truck niet voor- of achteruit. Van den Brink moest genoegen nemen met de tiende tijd. “Het was een prima dag, maar het had veel beter gekund.”
De ergernis was nog niet helemaal verdwenen bij Van den Brink in het bivak van Iquique, het eindpunt van de 422 kilometer lange etappe door de Atacama-woestijn in Chili. “Het was een hartstikke goede, mooie proef”, vond Van den Brink. “Een echte Dakaretappe met in het begin een zware hobbelpiste en aan het eind de duinen.” De Ginaf deed het uitstekend in het zware terrein. Van den Brink haalde vier trucks in en lag tot 20 kilometer voor de finish op koers voor een zevende tijd.
Die zag hij verdampen in de duinen en dat was te wijten aan een Fransman met wie Van den Brink eerder al in de clinch lag. “Om gek van te worden”, vertelde hij. “Die vent heeft de hele dag, vanaf de start, om ons heen gedraaid. Iedere keer als wij hem inhaalden, duwde hij zijn auto er weer ergens voor en op zo’n manier dat ik op de rem moest en er niet meer langs kon. Dan wordt het wel een soort rode lap.”
In de duinen werd het helemaal vervelend en zelfs gevaarlijk. Van den Brink: “Ik was vol tegen een duin op omhoog aan het poken, toen hij ineens dwars voorlangs kwam. Dan kan ik ook niet zomaar remmen. Het ging nét goed.” Aan de achterkant van de volgende duin kwam Van den Brink zijn kwelgeest weer tegen: onderin het duinpan. “Ik was er al overheen en kon niet terug. Scherp sturen was te gevaarlijk: dan ga ik op mijn kant. Ik kon nog net op tijd remmen, anders was ik er dwars overheen gereden. Werd die vent nog kwaad op mij ook.”
De Mammoet-truck kon niet anders dan wachten tot de Fransman zijn auto weer los had. “En zo’n jeepje is ook niet zomaar weer los. Hij had gelukkig wel zo’n cilinder waarmee hij de auto kon opkrikken. We hebben ons een kwartier zitten ergeren. Maar ja, toen hij eindelijk los was en verder kon, stonden wij ook vast natuurlijk. Weer wat tijd kwijt, want dan moet je eerst de bandenspanning aflaten, naar 0,8 bar in dit geval.”
Van den Brink kwam toch nog met de tiende tijd over de finish en heeft in het klassement zicht op de top 10. Zijn achterstand op Pep Vila (Team De Rooy) bedraagt slechts zes minuten. In tegenstelling tot veel andere trucks in de top 10 van de dag kwam de Ginaf van Van den Brink ongeschonden beneden in Iquique. “Ik heb hartstikke netjes gereden, dus we hebben geen schade, maar ik zag net wel olie lekken, dus we moeten wel even goed checken waar dat vandaan komt.”