• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Mitchel van den Brink in WK Rally in Centraal Europa

Geschreven door Berry Kamphorst.

'We willen ons meten met equipes in een gelijkwaardige auto' 

Mitchel van den Brink komt vanaf morgen in actie in de Central European Rally. Het is de voorlaatste rally in het wereldkampioenschap. Van den Brink debuteert tussen de beste rijders ter wereld in de Rally3. Vorig jaar reed de Harskamper al de WK Rally in België in de klasse Rally4.

Mitchel kijkt uit naar de krachtmeting op het allerhoogste niveau. In de door Van den Heuvel Motorsport geprepareerde Renault Clio krijgt de 21-jarige rallyrijder de kans om zich in de kijker te rijden. ,,Ik ben heel blij met deze kans. Mede door KNAF Team NL en ons team van Eurol Rally Sport is dit mogelijk. Het wordt een lang en zwaar evenement, maar we gaan er alles aan doen om te laten zien wat we in huis hebben.''

Mitchel vormt een equipe met de 25-jarige navigator Bart van Heun uit Nijverdal. ,,Het wordt een groot avontuur,'' aldus de Harskamper over de rally die morgen in Praag (Tsjechië) van start gaat. De finish is zondag in Duitsland. In Passau wordt de afsluitende Power Stage verreden. ,,Fysiek en mentaal wordt het zwaar. Wij zijn dit natuurlijk nog niet gewend. De proeven zijn veel gevarieerder en sneller en vooral langer dan we in Nederland kennen. De totaal 1700 kilometer aan verbinding tussen alle proeven in Tsjechië, Oostenrijk en Duitsland maakt het ook zwaar.''

‘Tactisch proberen te rijden’

Voor de rijder van Eurol Rally Sport is het duidelijk wat zijn doel wordt. ,,We zullen tactisch proberen te rijden en vooral in het begin niet onnodige risico's nemen. De rally duurt vier dagen. We willen wel zo hoog mogelijk eindigen. In onze klasse, de Rally3, komen vijf gelijkwaardige equipes aan de start. Daar willen we ons mee meten en dan zien we wel waar ons dat in het algemeen klassement brengt.''

In de WK Rally hebben de toppers in hun fabrieksauto's (Rally1) en de rijders in de zogenaamde R5 wagens de beschikking over meer vermogen. ,,Wij rijden voor het eerst een WK-rally in een vierwiel-aangedreven auto. Wij starten als 48e en als vierde Rally3 auto.''

Achttien klassementsproeven op asfalt

De achttien klassementsproeven in de WRC Central European Rally zijn allemaal op asfalt. Na de shakedown van vandaag begint morgen de rally met een startceremonie in Praag. Daarna volgen er twee (korte) proeven in Tsjechië. Voor de enthousiaste Tsjechische fans is het de eerste kennismaking op eigen bodem met een rally op WK-niveau.

Het zenuwcentrum van de rally is Passau in Zuid-Duitsland. Na de proeven in Tsjechië keert het circus terug in het servicepark in Passau. Vrijdag wordt er opnieuw in Tsjechië gereden. De zes proeven (zonder terugkeer naar het serviceterrein) tellen totaal 121.80 kilometers. Ook de toppers zullen deze dag op het materiaal moeten letten.
Zaterdag start het circus met twee proeven in Oostenrijk. De proef in en rond Mühltal is met 27.15 kilometer ook de langste van de rally. Deze twee proeven worden, na een terugkeer in het servicepark, in de avond nog een keer verreden.
Het slotakkoord is op zondag met twee keer een proef in Oostenrijk (Böhmerwald, 17.25 km) en twee keer Passauer Land (16.37 km) in Duitsland. De laatste proef is ook de zogenaamde Power Stage. Daar kunnen de beste rijders bonuspunten verdienen.
De prijsuitreiking is zondagmiddag in het centrum van Passau.




Tekst: Berry Kamphorst
Foto: Erik van 't Land

Youtube