
Mitchel van den Brink verslaat alles en iedereen

Technisch probleem voorkomt dubbelslag Eurol Rally Sport
BOUJDOUR - Zonder technische tegenslag staat er geen maat op Mitchel van den Brink en Bart van Heun. In de derde etappe van de Morocco Desert Challenge was het duo in de Can-Am niet alleen de snelste in de SSV-klasse, maar versloegen ze alles en iedereen.
Martin van den Brink was in de Iveco Torpedo op weg naar de dagzege. Een technische tegenslag zorgde voor oponthoud en voorkwam een dubbelslag voor Eurol Rally Sport.
De etappe van La’ayoune naar Boujdour over 264 kilometer verliep vrijwel vlekkeloos voor Mitchel en Bart. ,,Mooi aantal duinen. Wel veel stenen tussen de duinen, maakte het inhalen moeilijk. Je moest oppassen niet de stenen te raken. Helaas ging één iemand niet aan de kant. We werden in het stof gedompeld en raakten een steen en reden een band lek. Na het wisselen van de band zijn we verder gegaan en weer veel rijders ingehaald. Dat ging lekker. En heeft er toe geleid dat we zelfs de snelste van de dag waren. Dus ook sneller dan de eerste auto. Bart heeft echt heel goed genavigeerd. De buggy was vandaag echt perfect. Ja, we zijn heel tevreden.’’
Mitchel en Bart wonnen de etappe met ruim 20 minuten voorsprong op de Spanjaard Almazura de nummer twee. Erik van Loon werd derde op 23 minuten. In het klassement heeft Mitchel 28 minuten en 45 seconden voorsprong op Erik Wevers, die tweede staat. De Zuid-Afrikaan Geoff Minnitt is derde op 30.29 minuten. ,,Na de problemen van de eerste dagen hebben we kunnen laten zien wat we kunnen. We hopen de komende dagen onze voorsprong verder uit te bouwen.’’
'We lagen op koers'
Ook Martin van den Brink lag vandaag op koers om een goede slag te slaan in het klassement. Na ruim 200 kilometer als snelste de meetpunten te hebben gepasseerd kwam er echter een kink in de kabel voor de ervaren rallyrijder uit Harskamp. Martin en zijn co-piloten Peter Willemsen en Erwin van Voskuilen moesten noodgedwongen een reparatie uitvoeren. ,,We hadden geen stuur meer. We zijn gestopt en toen bleek dat het oliereservoir van de stuurpomp er afgeslagen was door een kei. Geen olie meer en konden niet sturen. We moesten de leidingen met elkaar verbinden. Daar hebben we een half uurtje verloren.
Een kei heeft het filter geraakt van de stuuroliepomp. Dat was jammer. We lagen goed op koers voor de dagzege. Morgen is er een nieuwe dag en gaan we opnieuw proberen de achterstand te verkleinen.’’
Marin en zijn manschappen moesten ruim 32 minuten toegeven op ritwinnaar Kay Huzink. Gert Huzink werd tweede op 17 minuten en Egbert Wingens (+18.13) kwam vandaag als derde over de streep. In het klassement leidt Gert Huzink de dans. Zoon Kay volgt op 22.47 minuten en Martin is derde. De mannen van Eurol Rally Sport hebben nog voldoende mogelijkheden om de achterstand van iets meer dan 44 minuten ongedaan te maken. ,,We kijken uit naar de komende etappes en geven de strijd zeker nog niet op,’’ aldus een gedreven Martin van den Brink.
Lange special
Morgen wacht een lange special van maar liefst 526 kilometer tussen Boujdour en Smara. De langste proef van deze rally brengt de deelnemers naar het zuiden van de Sahara. Ondanks de snelle piste speelt navigatie morgen een belangrijke rol.
Tekst: Berry Kamphorst
Foto: MMphoto