• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Mitchel van den Brink nog steviger in het zadel

Geschreven door Berry Kamphorst.

‘Saaie en lange proef’ kan teams Eurol Rally Sport niet bekoren

SMARA - In de langste etappe van de Morocco Desert Challenge 2025 heeft Mitchel van den Brink uitstekend stand gehouden. Via een tweede plaats algemeen en winst in de T4-klasse heeft de Harskamper de leiding in het SSV-klassement nog altijd stevig in handen.

Bij de trucks slaagde Martin van den Brink er niet in om de kloof met leider Gert Huzink te verkleinen. Een derde plaats was vandaag maximaal haalbaar voor de equipe van Eurol Rally Sport.

De vierde etappe ging over 526 kilometer. Het grootste gedeelte werd op maximale snelheid afgelegd. Voor Mitchel en van den Brink en Bart van Heun betekende dat men de lange en saaie paden met een maximale snelheid van 125 kilometer per uur mocht afraffelen. De rijders in de T3 klasse mogen met hun bolides 135 km per uur. Ondanks dat snelheidsverschil hield Mitchel de schade beperkt en eindigde achter Lex Peters (Arcane, T3) als tweede. 

‘We reden vooral plankgas’

,,Het was een lange stage, niks aan. We reden vooral plankgas. Voor ons dus 125 km per uur. Ja, ten opzichte van de T3-rijders is dat een nadeel. Zij mogen maximaal 135 km per uur rijden.’’ Ondanks de lagere topsnelheid kunnen Mitchel en Bart tevreden zijn. ,,We zijn eerste geworden in onze categorie met ruim 2 minuten voorsprong op Erik van Loon. We hebben verder niks meegemaakt. We hebben vooral hard gereden en op de technische stukken een klein gaatje geslagen. We hebben goede zaken gedaan voor het klassement in onze klasse en kijken uit naar de etappes waar we meer zand en duinen treffen.’’
In het klassement heeft Mitchel een voorsprong van bijna 45 minuten op nummer twee. Dat is de Zuid-Afrikaan Geoff Minnitt.
Ook voor navigator Bart van Heun viel er weinig eer te behalen. ,,Het was recht toe, recht aan. Het is normaal dat we de etappe niet hebben gewonnen. De concurrentie in de T3 zou zich anders diep moeten schamen,’’aldus een lachende Bart. De 26-jarige navigator uit Nijverdal krijgt de komende dagen ongetwijfeld nog kansen om zijn talenten als navigator te tonen.

‘Het was een lange en saaie etappe’

Daar hopen Martin van den Brink en zijn co-piloten Peter Willemsen en Erwin van Voskuilen ook op in de resterende etappes. ,,Vandaag was het een saaie en lange proef. We reden vooral plankgas. We zijn wel met een lekke band over de finish gekomen. We konden de band steeds bijpompen. Zodoende was een bandenwissel niet nodig.’’
De ervaren Harskamper moest de teugels van de MM Iveco Torpedo wel iets laten vieren in de snelle etappe. ,,Na ongeveer 200 kilometer kregen we te maken met een afgebroken schokbreker aan de voorkant. In het restant hebben we een beetje behouden moeten rijden om de finish te halen. Ruim 500 kilometer recht toe recht aan was voor ons erg saai. Maar we zijn weer binnen en daar gaat het om.’’
Koploper Gert Huzink was vandaag de snelste deelnemer in een truck. Zijn neefje Kay Huzink werd tweede en Martin werd dus derde. In het klassement heeft Gert Huzink een voorsprong van ruim een half uur op Kay Huzink. Martin en zijn manschappen hebben na vier etappes een uur achterstand. Met de nodige duinen in het verschiet is de koers allesbehalve gelopen. ,,Ook andere teams kunnen nog van alles meemaken,’’ zo bleef Martin realistisch na de special van vandaag.

Woensdag gaat de etappe naar Assa. De special telt dan 375 kilometer. De vijfde special is enorm gevarieerd. De equipes krijgen een mix van zand, fesh fesh, gravel, stenen en uitgestrekte vlaktes op het bordje geserveerd.


Tekst: Berry Kamphorst
Foto: MMphoto

Youtube