
Martin van den Brink komt net tekort in seconden dans

Mitchel weer de sterkste in SSV-klasse en ‘heerst in Marokko’
ASSA - Na 375 kilometer ‘plankgas’ door het Marokkaanse landschap kwam Martin van den Brink 42 tellen tekort voor de dagzege. De tweede plaats bij de trucks stemde de Harskamper toch tevreden. ,,We hebben lekker gereden en zijn tevreden.’’
Dat was ook zoon Mitchel. Van den Brink junior herstelde de orde weer in de SSV-categorie. Met navigator Bart van Heun aan zijn zijde was de Can-Am-rijder ook de T3 auto’s weer te vlug af. ,,Een prima dag. We zijn dik tevreden.’’
Martin van den Brink, Peter Willemsen en Erwin van Voskuilen vochten in de lange etappe van Smara naar Assa een boeiend duel uit met de familie Huzink. Kay Huzink won uiteindelijk de vijfde etappe. Martin werd tweede en koploper Gert Huzink eindigde vandaag als derde. ,,We hebben een mooi dagje gehad. Na 375 kilometer eindigden we 42 seconden achter Kay. Het was een mooie strijd. Wij hadden vandaag een klein probleempje met de remmen, rechts voor. Die was gisteren lek en is gerepareerd, maar met een zelfgemaakt rubbertje. Daardoor remde de truck een beetje scheef naar links. Verder hebben we echt lekker gereden en zijn tevreden.’’
Dat Martin na afloop van de etappe nog een tijdstraf van 2 minuten kreeg, kon de pret in het team van Eurol Rally Sport niet bederven. Met de duinen, die de komende dagen nog in het verschiet liggen, zal de vrolijkheid van de ‘zandhazen’ uit Harskamp alleen nog maar verder toenemen. Met de ervaren Belgische navigator Peter Willemsen aan boord mag ook de debuterende co-piloot Erwin van Voskuilen zich verheugen op de komende etappes. De 39-jarige vrachtwagenchauffeur uit Harskamp maakt in de Morocco Desert Challenge voor het eerst zijn opwachting als rallyrijder in de Iveco van MM Technology.
‘Niet zo gevarieerd als was beloofd’
Ook Mitchel en Bart kijken in hun Can-Am buggy uit naar de komende specials. ,,Het was vandaag een hele lange proef. Veel lange stukken, niet zo gevarieerd zoals beloofd was gisteren. Op de technische stukken hebben we een buffer op kunnen bouwen.De T3 auto’s kwamen wel dichter bij op de snelle stukken. Er waren echter ook mooie stukjes met veel navigatiewerk. Op dat gebied was het topwerk van Bart. We passeerden daar de trucks van Gert en Kay Huzink. We hebben het gat dicht kunnen rijden op de technische stukken.’’
Het resultaat van vandaag stemde Mitchel dan ook tevreden. ,,We zijn eerste in de klasse en ook algemeen, inclusief de T3 SSV’s dus. We hebben vandaag iets moois neergezet zodat we morgen iets verder van voren kunnen starten en minder last hebben van het stof van rijders voor ons. Dat speelde ons vandaag nog wel een beetje parten na de iets mindere klassering van dinsdag in het algemeen klassement.’
In de toch wel snelle etappe gaf nummer twee, Lex Peters in de Arcane T3, 2 minuten en 6 seconden toe op de 23-jarige Harskamper. De ervaren Erik van Loon, die ook in een Can-Am rijdt in de klasse waar Mitchel de koploper is, volgde vandaag op bijna 3 minuten. In het klassement klom Van Loon overigens wel van de achtste plaats naar de vierde positie. Zijn achterstand op Mitchel bedraagt nog wel een uur en een kwartiertje.
‘Prachtige duinenpartij’
De special van donderdag gaat over 312 kilometer. Na een lange verbindingsroute van 187 kilometer volgt de etappe die uit twee delen bestaat. Na een mix van uitgesleten rivierbeddingen, diepe putten en rotsachtige trappen die het tempo stevig drukken volgt een snel gedeelte in de aanloop naar het tweede deel van de special. Volgens de organisatie staat er ‘een prachtige duinenpartij van ongeveer 20 kilometer’ op het menu.
Tekst: Berry Kamphorst
Foto: MMphoto