
Teams Eurol Rally Sport doen goede zaken

Martin van den Brink schuift op naar tweede plaats in Marokko
FOUM ZGUID - Martin en Mitchel van den Brink hebben beiden goede zaken gedaan in de zesde etappe van de Morocco Desert Challenge. Mitchel won de etappe. Martin werd tweede en klom in het klassement een plaatsje.
De zesde etappe in de Morocco Desert Challenge bracht de karavaan van Assa naar Foum Zguid. Een lange (187 kilometer) liaison werd gevolgd door een etappe, die in twee delen was gesplitst.
Maar nog voor het laatste deel met de duinenpartij begon werd de organisatie genoodzaakt om de proef stil te leggen. Er was te veel wind om de rijders veilig te kunnen laten rijden. De helikopters konden de lucht niet in en daardoor moest de proef geneutraliseerd worden. Dat betekent dat de stand bij het meetpunt na 200 kilometer ook de eindstand is van de zesde etappe.
‘Ik ben al een paar dagen ziek’
Voor Mitchel van den Brink en Bart van Heun had het stilleggen van de proef een voordeel en een nadeel. ,,We hebben 200 kilometer gereden op een afwisselend parcours. We begonnen de dag wel iets minder. Ik was niet helemaal fit. Ik ben al een paar dagen ziek en heb veel overgegeven. Ik vond het dus niet heel erg dat de etappe werd ingekort. In de duinen hadden we misschien nog wel een gaatje kunnen slaan. Maar met een uur en een kwartier voorsprong is dat eigenlijk ook niet meer echt nodig. Nu uitzieken en hopen dat we morgen weer vol aan de start kunnen komen.’’
Ondanks de fysieke tegenslag waren Mitchel en Bart de snelste equipe in de SSV-klasse. Erik van Loon werd op 2 minuten en 8 seconden tweede. De ervaren Brabander, die net als Mitchel in een Can-Am rijdt, is nu ook tweede in het algemeen klassement. De achterstand op de koploper uit Harskamp bedraagt echter wel 1 uur en ruim 17 minuten.
‘Gestopt om de voorruit eruit te trappen’
Bij de trucks ging voor klassementsleider de hoop op de eindzege in Marokko in rook op. Gert Huzink moest de strijd staken. Vermoedelijk is een brand aan boord van de Renault de oorzaak van zijn uitvallen. Neef Kay Huzink moet de eer van de familie zien te redden. De jonge rallyrijder won de etappe van vandaag en heeft nu 36.52 minuten voorsprong op nummer twee en dat is Martin van den Brink.
De 54-jarige Harskamper bracht de Iveco van Eurol Rally Sport als tweede aan de finish. Volgens Martin had dat ook een eerste plaats kunnen zijn. ,,Ja, we hebben lekker gereden en hadden zin in het laatste gedeelte van de special. Helaas moesten we na 200 kilometer stoppem. Maar de veiligheid van de deelnemers is het belangrijkste.’’
De equipe van Martin, Peter en Erwin moest echter ook al eerder in de proef een keer stoppen. ,,Er zat al een scheur in de voorruit veroorzaakt door een kei eerder deze week. De ruit ging kapot en toen hebben we de voorruit eruit getrapt en gingen zonder ruit verder. Verder hebben we niks meegemaakt. Bij het meetpunt zagen we Kay al staan. Dat was jammer, maar we zijn toch tevreden. We hebben Gert Huzink stil zien staan. Die zijn we nu voorbij in het klassement. Nu moeten we een half uur goedmaken op Kay. Dat wordt ons doel voor morgen.’’
Twee duinenpartijen op het menu
De serviceteams blijven nog een dagje in het bivak van Foum Zguid. De zevende en voorlaatste etappe bestaat vrijdag uit een special, die start en eindigt in de finishplaats van vandaag. De rallyrijders duiken twee verschillende duingebieden in en kunnen hun hart aan het einde van de rally ruim ophalen. Na twee duinenpartijen van 30 kilometer eindigt de special van totaal 290 kilometer met een afdaling naar het bivak. ‘Een waardige afsluiter van een etappe vol zand, tactische keuzes en onvoorspelbare uitdagingen,’ zo maakt de organisatie duidelijk. Zaterdag volgt het slotakkoord met een special van 150 kilometer.
Tekst: Berry Kamphorst
Foto: MMphoto