• 02 01 2022
  • 01 01 2022
  • 30 12 2021
  • 22 11 2017
  • Header 001

Nieuwsbrief

Stay up-to-date with the latest news!

  • sponsor eurol
  • bouwman
  • polskamp
  • sponsor cabweert
  • vink
  • sponsor fysio-ermelo prins staal
  • dieleman seeds
  • sponsor ktk
  • telpoint
  • boss machinery
  • flc
  • vanstep
  • PlusPater
  • sponsor fysio-ermelo prins staal

Eerste dag op de motor bevalt Martin van den Brink goed

Geschreven door Natascha Kayser.

De eerste etappe van de Libya Rally zit er op en trucker-op-de-motor Martin van den Brink leverde een uitstekende prestatie door ergens rond de zesde plaats (uitslag nog niet bevestigd) binnen te komen. Zijn debuut op de motor was Van den Brink goed bevallen, ondanks de dikke armen en een probleempje met de ontluchting waardoor hij een aantal keren moest stoppen.

De etappe van Fes naar Boudnib leidde de deelnemers in twee delen door het Atlas-gebergte. De motorrijders moesten al vroeg aan de bak: om kwart over vier begonnen zij aan de liaison naar  de start van de proef. In het vroege ochtendgloren en bovendien in een regenbui was dat geen pretje.

Alex van Ginkel was degene die de proef opende, Van den Brink startte als achttiende. “De eerste 10 kilometer moest ik heel erg wennen”, vertelde hij na afloop. “Het roadbook is voor een motorrijder te gedetailleerd. Iedere meter staat er zo ongeveer in. Het was even zoeken naar een tussenvorm van op zicht rijden en op langere notes.”

Martin van den Brink op de motor in Libya Rally

Geschreven door Natascha Kayser.

De Libya Rally, die vrijdagochtend in Fes (Marokko) van start gaat, is de eerste van een aantal rally’s waarin Martin van den Brink op de motor meedoet. Wees gerust, van een carrièreswitch is geen sprake. Rally’s rijden op de motor heeft een doel: beter presteren met de truck in de Dakar. “En daarnaast gewoon het plezier.”

Het plan om rally’s te gaan rijden op de motor ontstond vorig jaar, toen Van den Brink al een meedeed aan de Oost Europa Rally op de quad. Tijdens de afgelopen Dakar werd de drang alleen maar groter. “Ik heb nu zes keer de Dakar gereden, maar ik weet nog steeds niet wat navigeren is”, vertelde Van den Brink in Fes. “Navigeren doet de vent naast me. Die vertelt me waar ik heen moet, maar vaak weet ik niet goed wat ik moet zien als hij wat zegt. Ik weet te weinig en heb onderweg vaak geen idee waar we zijn. Dat wil ik graag veranderen. Ik denk dat er veel winst is te behalen als ik beter begrijp en sneller zie wat mijn navigator bedoelt, doordat ik zelf meer ervaring heb met navigeren. En dat leer je het beste op de motor.”

Youtube