Martin van den Brink nieuwe koploper in Oilibya Rally
,,Het was pompen of verzuipen''
MHAMID - ,,Pompen of verzuipen,'' dat was het motto van Mammoet Rallysport in de derde etappe van de Oilibya Rally. Martin van den Brink, Peter Willemsen en Richard Mouw slaagden met glans. Een tweede plaats in de etappe was de beloning. Loprais won de rit, maar Van den Brink is de nieuwe koploper.
Bandenslijtage speelde ook in de derde etappe een hoofdrol. De kopmannen van Mammoet Rallysport maakten zich in de slotfase ernstige zorgen. Met vier totaal afgesleten banden kwam de equipe uit Harskamp over de streep. ,,De laatste 100 kilometer was het pompen of verzuipen,'' vertelt Martin van den Brink nadat hij de streep was gepasseerd. ,,Richard heeft constant lopen pompen om de banden op niveau te houden. We hebben het net gehaald en hebben dus niet hoeven te stoppen om één of zelfs meerdere banden te wisselen.''
De kans op een bandenwissel was groot. ,,Op 100 kilometer voor de streep roken we het rubber al. Even later reden we met 140 kilometer per uur over de paden en vlogen de stukken rubber ons voorbij. We hebben vervolgens alles op alles gezet om ongeschonden de streep te halen. Een bandenwissel kost nu éénmaal meer tijd dan een tijdje iets rustiger rijden. Van alle vier de banden was het loopvlak totaal verdwenen. Het is een wonder dat we zonder klapband de finish hebben gehaald. Ja, we zaten echt te wachten op het moment dat die klap zou komen,'' aldus de opgeluchte kopman van Mammoet Rallysport.
Vrouwe Fortuna liet de Harskamper niet in de steek en dat betekende een prima klassering in de derde etappe. ,,Het was een mooie dag met veel duinen en zand. De slotfase was erg zwaar door de stenen en de kans op kapotte banden.''
Schakelprogramma kapot
Eerder op de dag had Van den Brink een technisch probleem dat geen grote gevolgen had. ,,Net voor de duinen ging het handschakelprogramma kapot. Ik kon dus niet via de gebruikelijke flipper schakelen, maar moest het met een automatisch programma doen. In de duinen had ik graag iets later geschakeld, maar dat kon dus niet door het automatische programma.''
Na een slijtageslag over 274 kilometer kwam Martin van den Brink dus 1 minuut en 48 seconden tekort voor de dagzege. De eerste plaats in het algemeen klassement stemde de mannen van Mammoet Rallysport echter ook meer dan tevreden. ,,We hebben vanavond weer veel werk aan de winkel, maar we kunnen tevreden zijn. Natuurlijk heb je een beetje geluk nodig. Maar dat geldt voor iedere deelnemer,'' aldus Martin van den Brink.
In het klassement is Ales Loprais de eerste volger. De Tsjech in de Iveco heeft 1 minuut en 25 seconden achterstand. Derde man is de Argentijn Villagra. De snelle assistent voor Gerard de Rooy verloor vandaag 13.13 minuten en heeft nu 7.30 achterstand op Van den Brink. De Rooy is de nummer vier in de rangschikking. De kopman van Iveco heeft inmiddels ruim 40 minuten achterstand op de equipe van Mammoet Rallysport.
,,We gaan morgen weer vol voor een goed resultaat en zien wel wat dat aan de finish oplevert,'' aldus Van den Brink.
Donderdag trekt de karavaan naar het westen van Marokko. Naast een verbindingsroute van 348 kilometer staat er een proef van 293 kilometer op het menu. De navigator zal in de etappe van donderdag een belangrijke spelen. De route brengt de rijders door een vallei en een gebied met een westernachtige landschap.
Tekst: Berry Kamphorst
Foto's: RallyManiacs